Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?
elektriciteit energie

Het lijkt misschien op het eerste zicht een beetje vreemd, maar vroeger gebeurde het wel degelijk vaak dat mensen geconfronteerd werden met niet één, maar wel met twee verschillende energierekeningen. Dit had voor een groot deel te maken met het feit dat de kosten voor het netbeheer wel eens apart werden aangerekend. Dit behoort echter nu definitief tot het verleden. Je ontvangt dan ook enkel en alleen nog maar twee rekeningen op het ogenblik dat je er voor kiest om over te stappen met stadsverwarming.

Geen aparte facturatie van netbeheerkosten

Dat er vroeger vaak twee verschillende energiefacturen werden verzonden was het gevolg van het feit dat de netbeheerkosten niet door de energieleverancier in kwestie, maar wel door de netbeheer werden aangerekend. Omdat dit voor de consument in de praktijk vaak niet bepaald transparant was en het bijgevolg zorgde voor de nodige verwarring en laattijdig betaalde facturen werd er voor gekozen om slechts één enkele factuur meer te versturen. De energieleverancier ontvangt tegenwoordig dus ook de netwerkkosten en stort deze vervolgens door naar de netbeheerder.

Slechts één energierekening vanaf 1 augustus 2013

Bovenstaande manier van werken werd geïntroduceerd op 1 augustus 2013. Dit betekent in principe dat je als consument vanaf dit ogenblik slechts één in plaats van twee energierekeningen kan ontvangen. Het feit dat de netwerkkosten nu door de energieleverancier worden geint betekent echter niet dat de netbeheerder als aanspreekpunt verdwijnt, in tegendeel. Heb je dus met andere woorden opmerkingen of vragen over je gas- of elektriciteitsmeter, de energieaansluiting en / of de transportovereenkomst? In dat geval blijft het een vereiste om met deze partij in contact te treden. Ook bij eventuele problemen die worden ondervonden blijft het zoals steeds een vereiste om contact op te nemen met de netbeheerder. Storingen kunnen dan ook steeds worden doorgegeven door te bellen naar het nummer 0800 9009. Dit is het nationaal storingsnummer.

Wel 2 rekeningen in het geval van stadsverwarming?

Op bovenstaande geldt in principe één uitzondering, namelijk de situatie waarin je over stadsverwarming beschikt. In dit geval zal je namelijk wel twee rekeningen ontvangen. Het gaat hierbij enerzijds om de zogenaamde warmtenota en anderzijds om de daadwerkelijke rekening voor de elektriciteit. Wanneer je graag te weten wil komen welke kosten er exact worden aangegeven op de warmtenota is het de moeite waard om even Consuwijzer te contacteren. Let op, je moet er rekening mee houden dat de netwerkkosten reeds in deze prijzen zitten verwerkt. Dit zorgt er in de praktijk voor dat je bij stadsverwarming slechts twee en geen vier rekeningen ontvangt.

Let op bij het vergelijken van energie

Het feit dat er nu slechts één factuur wordt uitgestuurd voor wat je energie betreft betekent dus niet dat de zogenaamde netwerkkosten zijn komen te verdwijnen, in tegendeel. Je moet er dus tijdens het uitvoeren van een vergelijking altijd goed naar kijken of de kosten die worden weergegeven nu daadwerkelijk inclusief of exclusief deze kosten zijn. Dit is eveneens het geval voor de situatie waarin één of meerdere energieleveranciers je een offerte bezorgen. Wanneer bij de ene partij de netwerkkosten zijn inbegrepen en bij de andere niet spreekt het namelijk voor zich dat dit een beetje een foutief beeld schept van de realiteit.

Voordelen van het verdwijnen van 2 energierekeningen

Het verdwijnen van de 2 verschillende energierekeningen heeft voor de consument uiteraard alleen maar de nodige voordelen met zich meegebracht. Welke voordelen dit precies zijn hebben we alvast even voor jou op een rijtje gezet:

  • Het verdwijnen van de 2 verschillende facturen zorgt voor meer transparantie bij de consument. Hierdoor worden fouten voorkomen en kunnen de facturen tijdig worden betaald. Dit bespaart beide partijen heel wat kopzorgen.
  • Het feit dat er nu slechts één algemene factuur wordt uitgestuurd voor energie verlicht de administratie van de consument aanzienlijk. Dit betekent op het einde van het jaar namelijk toch zomaar even 12 facturen minder.

Zijn er ook nadelen aan verbonden?

Het verdwijnen van de 2 verschillende energierekeningen heeft in principe geen nadelen met zich meegebracht. Het enige waar je als consument rekening mee dient te houden is zoals eerder reeds aangegeven dat de netbeheerder als aanspreekpunt niet verdwijnt. Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om bij problemen de energieleverancier te contacteren terwijl dit eigenlijk de netbeheerder moet zijn. Op administratief vlak brengt het verdwijnen van de dubbele factuur echter alleen maar voordelen met zich mee.

Aparte vermelding van netwerkkosten op de jaarrekening

Tot slot nog even dit. Wanneer de jaarrekening in de bus valt zal er kunnen worden vastgesteld dat de netbeheerkosten apart worden aangegeven. Let op, deze kosten zijn reeds verwerkt en dus ook verrekend in de voorschotbedragen die werden betaald. Je hoeft hier dus niet van te schrikken. Als alles goed is gegaan heeft jouw energieleverancier er namelijk reeds voor gekozen om deze door te storten naar de netbeheerder. Deze hoeven uiteraard geen twee keer te worden betaald. Hou er wel rekening mee dat de netbeheerkosten sterk afhankelijk kunnen zijn van het type woning waarin je woonachtig bent. Wanneer je gaat verhuizen naar een andere woonst is het dan ook perfect mogelijk dat de netbeheerkosten die je moet betalen hoger of juist lager komen uit te vallen in vergelijking met vroeger.

Direct energie aanbiedingen vergelijken?
Wij scoren een 9!

Meer nieuws:

Meer nieuws