Onafhankelijke informatie platform over energie vergelijken sinds 2010

Ook tot 30% besparen?
groenste energieleverancier

Heb je net een energiecontract afgesloten bij een nieuwe leverancier maar heb je daar nu spijt van? Mogelijk ben je misleid door een telefonische verkoper van een callcenter of een verkoper aan de deur en heb je je na wat bedenktijd toch nog bedacht en wil je van het contract afzien. Lees hier verder om te weten wat je in zulke situaties zou kunnen doen.

Wettelijke bedenktijd

Een ieder die bij een energieleverancier een contract afsluit heeft in de meeste gevallen recht op een wettelijke bedenktijd. Hierbij kunnen we onderscheid maken tussen consumenten en zakelijke klanten.

  • Consumenten: Na het sluiten van je nieuwe contract heeft elke consument het recht op een aantal dagen wettelijke bedenktijd. Deze wettelijke regeling geldt voor alle energieleveranciers in Nederland. De bedenktijd bedraagt 14 kalenderdagen en gaat van start vanaf het moment dat je je contract hebt getekend en hiervoor de bevestiging hebt ontvangen. De wettelijke bedenktijd is inclusief weekenden en feestdagen. Dankzij de Colportagewet en de Wet Verkoop op afstand worden consumenten beschermd tegen deur tot deur verkooppraktijken. De wettelijke bedenktijd is hetzelfde voor verkoop op afstand. Denk hierbij aan deur tot deur verkoop, telefonische verkoop of verkoop via het internet.
  • Zakelijke klanten: Energiebedrijven zijn niet verplicht om een wettelijke bedenktijd te bieden aan zakelijke klanten, maar doen dit in de meeste gevallen wel voor hun kleinzakelijke klanten. Dit is meestal ook gelijk aan 14 kalenderdagen. Grootzakelijke klanten ontvangen in de meeste gevallen geen bedenktijd en kunnen dus na het ondertekenen vaak niet meer afzien van het contract zonder een opzegvergoeding te moeten betalen.

Overstap Annuleren

Heb je besloten om toch je overstap te annuleren? Dan is de eerste stap contact opnemen met je nieuwe energieleverancier binnen 14 kalenderdagen. Op je pas getekend contract staat vaak hoe je het contract het makkelijkst kan annuleren bij je leverancier. Je hebt namelijk het recht om je contract kosteloos te mogen annuleren binnen twee weken na bevestiging. De consument hoeft hiervoor geen enkele reden op te geven. Zorg ervoor dat je een bevestiging ontvangt van de annulering, zo weet je zeker dat de overstap ook écht is geannuleerd. Als je vorige contract nog niet was verlopen dan blijft deze gewoon geldig. Ben je pas verhuisd of was je contract al verlopen, dan is het aan te raden om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een nieuwe energieleverancier om te voorkomen dat je zonder gas en stroom komt te zitten.

Wettelijke bedenktijd al voorbij?

Heb je al een contract ondertekend en is de twee weken wettelijke bedenktijd inmiddels al voorbij dan is deze niet meer te annuleren. Althans, niet zonder eerst een opzegvergoeding te betalen. Wil je deze vergoeding niet betalen, dan zou je moeten wachten tot het einde van de looptijd van je nieuw contract.

In onderstaand tabel is te zien wat de opzegvergoeding en zijn voor het vervroegd beëindigen van een energiecontract. De maximale hoogte van deze tarieven zijn door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgesteld. Alle energieleveranciers moeten zich houden aan deze tarieven. Onderstaande tarieven gelden niet voor zakelijke klanten en verschillen per leverancier.

Resterende LooptijdMaximale Opzegvergoeding
1.5 jaar€50 stroom en €50 gas
1.5 – 2 jaar€75 stroom en €75 gas
2 – 2.5 jaar€100 stroom en €100 gas
Groter dan 2.5 jaar€125 stroom en €125 gas

Ongwenste verkooppraktijken

Het kan gebeuren dat je ongewild ‘ja’ hebt gezegd tegen een deurverkoper of tegen een aardige telefonische verkoper van een callcenter. Het is ook mogelijk dat je tijdens het gesprek niet goed op de hoogte bent gebracht van de overstapprocedure en dus geen volledige toestemming hebt gegeven voor de overstap. Mocht dit gebeuren, dan is het aan te raden om direct contact op te nemen met zowel je nieuwe als oude energieleverancier door middel van een aangetekende brief of email waarin aangegeven wordt dat je contract zonder toestemming is gesloten. Is je leverancier niet bereid om mee te werken, dan kan je alsnog beroepen tot de Geschillencommissie.

Opzegvergoeding voorkomen

Ben je pas overgestapt naar een nieuwe leverancier maar heb je daar nu spijt van en wil je je contract ongedaan maken? Dit wordt gezien als vroegtijdig contractbreuk en is het verstandig om eerst goed te kijken naar wat je wettelijke bedenktijd is bij het sluiten van het nieuwe contract. In de meeste gevallen zijn dit 14 kalenderdagen. Zolang je binnen deze 14 dagen je contract opzegt bij de leverancier en je hier een bevestiging van ontvangt, zou een opzegvergoeding niet van toepassing moeten zijn. Het betalen van een opzegvergoeding geldt alleen als je de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen al voorbij bent en dan pas besluit om het contract te annuleren.

Het kan iedereen wel eens overkomen dat je ongewenst een nieuw energiecontract hebt afgesloten bij een persistente verkoper en nu aan een overstap toe bent. Na twee weken van het sluiten van je contract is deze rechtsgeldig en kan het niet zonder opzegvergoeding worden geannuleerd. Heb je twijfels over je keuze en ben je benieuwd hoe je nu verder moet gaan. Wij helpen je graag in elke situatie. Vraag vandaag nog je offerte op.

De actuele energie prijzen checken?

Wij scoren een 9!

Meer nieuws:

Meer nieuws