Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?

Tien topbestuurders van Nuon moeten volgens Consumentenclaim door de Amsterdamse rechter ondervraagd worden. Het gaat om het huidige bestuur, enkele oud bestuurders en enkele managers. De consumentenorganisatie wil weten of het energieproduct Natuurstroom, aangeboden door Nuon vanaf 1996, niet te duur is geweest.

In het Financieel Dagblad was te lezen dat Nuon klanten vanaf 2002 te veel heeft laten betalen voor het product. Nuon ontkent alle beschuldigingen. Consumentenclaim gaat af op het onderzoek van het FD en wil nu vervolgstappen ondernemen via de rechter. Nuon zou ruim 200.000 klanten teveel hebben laten betalen. Nuon liet klanten meer betalen omdat extra te investeren in groene energie. Per klant ging het enkele tientallen euro’s per jaar. Nuon zou eind 2002 gestopt zijn met de investering. Klant bleven daarna wel het verhoogde bedrag betalen, aldus het FD. Geschat wordt dat klanten tussen de 70 en 100 miljoen euro te veel hebben betaald.

Consumentenclaim

Relatief weinig klanten hebben zich pas gemeld bij Consumentenclaim, de organisatie die nu voor consumenten op gaat komen. Het gaat om 500 klanten. Er is eerst geprobeerd met Nuon rond de tafel te gaan zitten maar uit deze gesprekken is niets gekomen. Het vermoeden bestaat dat er meer mis is gegaan met het energieproduct. Maar Nuon ontkent dit ook.

Zo zou er geen gecontroleerde boekhouding zijn voor het product en zouden de cijfers die wel gecontroleerd zijn fouten bevatten. Consumentenclaim wil nu onder andere de voormalig topman van Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf van Nuon, ondervragen. Ook van bestuurders bij de verkoopafdeling en de Nuon-tak die over groene energie gaat, wil de organisatie een verklaring.


Meer nieuws:

Meer nieuws