Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?

Afgelopen week is er opnieuw ophef onstaan over het feit dat sommige energieleveranciers borg vragen aan nieuwe klanten. Uit een aflevering van het televisieprogramma ‘Kassa’ bleek dat een man borg moest betalen om het feit dat hij in een bepaald postcodegebied woonachtig is. Het bleek dat verschillende energieleveranciers externe partijen inschakelen om de kredietwaardigheid van hun klanten te checken.

Vorig jaar al bij Kassa

In december 2012 kwam het voor het eerst in het nieuws dat sommige klanten borg moesten betalen aan energieleveranciers. Vooral de borgsom van Energie Direct van 1000 euro viel erg op. Naar aanleiding van dat gegeven deed Kassa een rondgang bij alle leveranciers, en kwam erachter dat veel energiemaatschappijen borg kunnen vragen.

Per leverancier andere borgsom

De hoogte van de borg verschilt per leverancier. Dit loopt van 150 euro tot de eerdergenoemde 1000 euro. Het is echter niet zo dat elke nieuwe klant borg moet betalen. In de meeste gevallen is het zo dat als er in het verleden geen betalingsproblemen zijn geweest, er geen borg hoeft te worden betaald. Het zal blijken of het in de toekomst vaker voorkomt dat mensen puur om hun postcode een bedrag in het vooruit moeten betalen.

De toekomst van de borgsom

De enige energieleverancier die geen borg rekent, is Essent. Bij de overige aanbieders is het niet duidelijk wanneer iemand wel of niet in aanmerking komt voor de garantstelling. Het is overigens in alle gevallen mogelijk om beroep aan te tekenen tegen de beoordeling van een kredietchecker. Het is natuurlijk goed mogelijk dat dergelijke maatschappijen niet alle gegevens hebben. Het is echter wel de vraag of dit wenselijk is voor de privacy van de gemiddelde Nederlander.

Wat vind u ervan dat energieleveranciers in sommige gevallen borg vragen? Terecht om wanbetalingen te voorkomen of onnodige regelgeving? Laat het ons weten in de comments!


Meer nieuws:

Meer nieuws