Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?

Politici hebben stuk voor de stuk de neiging het wiel opnieuw uit te vinden. Zeker wanneer ze daarbij kunnen meeliften op concepten als duurzaamheid en werkgelegenheid. Groenlinks is daar geen uitzondering op. De progressieven komen met tegenbegroting op de gisteren gepresenteerde plannen van het kabinet. Bovendien gaat Groenlinks een alternatief klimaatakkoord presenteren. Fractievoorzitter Klaver voert hiermee vooral campagne: met zijn voorstel zal het kabinet niets doen. “We moeten niet alleen kijken hoeveel euro’s we uitgeven, maar ook hoeveel CO2 we uitstoten”, aldus Klaver.

Nederland heeft de EU in de nek hijgen wanneer het op CO2 uitstoot aankomt. Zo zijn er klimaatdoelen (2020) afgesproken waar Groenlinks niets aan veranderd. Zeker niet daags na Prinsjesdag, als de plannen net gepresenteerd zijn. Klaver wil minder CO2 uitstoten door van vrijwel alles zwaarder te gaan belasten. Zo zijn vrachtwagens en kolencentrales een doorn in zijn oog. Wegenbelasting eruit, kilometerheffing erin. Mensen die op drukke tijden en drukke trajecten rijden, moeten meer gaan betalen. Werkend Nederland zal de stap naar Groenlinks niet al te snel maken, als ze dit überhaupt al deden. Maar ook vakantievierend Nederland wordt niet ontzien, zij mogen meer belasting op vliegen gaan betalen. En natuurlijk moet de energiebelasting omhoog voor de industrie.

Klaver lijkt een aloude linkse ‘oplossing’ van stal te halen: belasting. Net nu het wat beter met de economie gaat en de industrie gaat investeren, wil Klaver gaan belasten. Een slecht plan! Die industrie durft weer vooruit te kijken. En die visie van de industrie is groener dan Groenlinks denkt. Kijk maar eens naar de auto-industrie. Geen merk dat nog niet inzet op elektrisch. Belasten hoeft helemaal niet, de industrie past zich. En na de industrie volgt de consument, zeker als prijzen dalen. En de prijzen zullen dalen. Belasten in het algemeen zorgt ervoor dat consumenten de hand op de knip houden. En dit zorgt voor banenverlies. Toch belooft Klaver met zijn maatregelen voor 14.000 banen te zorgen…

Die banen moeten vooral gecreëerd worden met geld dat eerst door eerdergenoemde belastingen opgehaald wordt. Dit is dus nep. Eerst iedereen extra laten betalen en dan met dat geld banen creëren. Aan het einde van de rit dus geen winst. Werkgelegenheid ontstaat door economische groei. Bedrijven moeten vertrouwen hebben in de Nederlandse economie en erin durven te investeren. Dit vertrouwen win je niet door die bedrijven zwaarder te belasten.

Uitzender Randstad ziet een toename in vacatures ontstaan. De crisis lijkt voorbij en werkgevers durven weer mensen aan te nemen. Ook de werknemer lijkt de juiste mentaliteit te hebben. Men wil werken: Circa 55% van alle werkenden geeft aan het niet erg te vinden om zich in hun vrije tijd bezig te houden met werkgerelateerde kwesties. Mannen geven in iets grotere getale aan dit geen probleem te vinden. Drie op de vijf werkenden (61%) geven aan alleen op werkgerelateerde telefoontjes of e-mail buiten kantoortijden te reageren wanneer het hen uitkomt. Circa 41% zegt altijd meteen te reageren. Vooral mannen zeggen dit vaker te doen.

Na heel wat magere jaren lijkt Nederland erbovenop te klimmen. De Nederlandse consumenten heeft de nodige belastingverhoging voor de kiezen gehad. En dit hebben werkgevers gemerkt. Het herstel is fragiel en we moeten nuchter blijven. Rutte heeft hier gelijk in. En hoewel Rutte niet direct geassocieerd wordt met het klimaat lijkt de man beter vooruit de kunnen kijken dan Klaver. Leeftijd komt met de jaren zullen we maar zeggen. Het belasten van de Nederlander en werkgever is niet alleen slecht voor de portemonnee, het wekt een nieuwe krimp in de hand.


Meer nieuws:

Meer nieuws